پردازنده‌های گیمینگ Intel Arrow Lake با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در پاییز عرضه می‌شوند

پردازنده‌های گیمینگ Intel Arrow Lake با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در پاییز عرضه می‌شوند

پردازنده‌های گیمینگ Intel Arrow Lake با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در پاییز عرضه می‌شوند، نسل بعدی Lunar Lake به صورت قابل‌توجهی IPC و ارتقای بیش از ۳ برابری NPU را به ارمغان می‌آورد.

اینتل گفته است که نسل بعدی پردازنده‌های Arrow Lake اواخر پاییز امسال عرضه می‌شوند در حالی که پردازنده‌های Lunar Lake یک ارتقای عمده IPC و NPU را نشان خواهند داد.

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل دنباله‌روی خانواده Meteor Lake خواهند بود و زیر مجموعه Core Ultra Series 2 قرار می‌گیرند. این پردازنده‌های نسل بعدی هم برای دسکتاپ و هم برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شوند و عمدتاً بر روی بخش گیمینگ تمرکز خواهند کرد و آنچه اینتل از آن به عنوان «اولین پردازنده گیمینگ با شتاب‌دهنده هوش مصنوعی» یاد می‌کند، ارائه می‌کند. انتظار می‌رود این پردازنده‌ها اواخر سال جاری در پاییز 2024 وارد بازار شوند.

پردازنده‌های گیمینگ Intel Arrow Lake با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در پاییز عرضه می‌شوند

در همین حال، اینتل همچنین قابلیت‌های نسل بعدی پردازنده‌های مرکزی Lunar Lake خود را که قرار است در سال 2024 عرضه شوند، به اشتراک گذاشته است. این تراشه‌ها معماری هسته‌ی کاملاً جدیدی خواهند داشت و پیشرفت‌های قابل‌توجهی IPC را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، اینتل همچنین اعلام کرده که پردازنده‌های Lunar Lake عملکرد NPU را بیش از 3 برابر سریع‌تر ارائه می‌کنند که مشابه ادعای AMD است که به بهبود 3 برابری در شتاب هوش مصنوعی NPU با APUهای Strix Point نسل بعدی خود اشاره کرده است.

بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم، پردازنده‌های Arrow Lake اینتل هم برای دسکتاپ (Arrow Lake-S / LGA 1851) و هم برای لپ‌تاپ‌ها (Arrow Lake-H/HX/U) عرضه می‌شوند. این تراشه‌ها بخش رده بالا را تامین می‌کنند و در نهایت جایگزین پزدازنده های نسل سیزدهم و چهاردهم موجود Raptor Lake می‌شوند و در عین حال برای پلتفرم‌های اصلی که در حال حاضر توسط پردازنده‌های Core Ultra Series 1 اینتل Meteor Lake تغذیه می‌شوند، جایگزین می‌شوند. این تراشه‌ها دارای Lion Cove P-Core و ترکیبی از هسته‌های الکترونیکی Skymont/Crestmont هستند، در حالی که سمت GPU با معماری گرافیکی کمی تنظیم‌شده Alchemist+ “Xe-LPG+” عرضه می‌شود.

شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی جالب هستند زیرا در کنار NPU هستند. علاوه بر این، پردازنده‌های Arrow Lake تقریباً همزمان با پردازنده‌های Granite Ridge (AM5 Desktop) و Strix Point (Notebook) بر اساس معماری هسته Zen 5 از AMD بر روی دسکتاپ و نوت‌بوک مستقر خواهند شد.

پردازنده‌های نسل بعدی Lunar Lake اینتل، ارتقای عظیم IPC، عملکرد بیش از 3 برابر NPU را ارائه می‌کنند.
در همین حال، پردازنده های Lunar Lake اینتل بر اساس معماری هسته ارتقا یافته با Skymont به عنوان طراحی E-Core خواهد بود. این تراشه‌ها دارای NPU سریع‌تر و همچنین یک iGPU کاملاً جدید در قالب معماری Battlemage “Xe2-LPG” خواهند بود.

اینتل عنوان کرده:اجرای ما بر روی این محصول عالی بوده است و خوشحالیم که بگوییم در حال حاضر در حال ارسال این فناوری به شرکا هستیم. در حال اجرا است، بسیار خوب عمل می کند و Lunar Lake واقعاً سطح بعدی عملکرد هوش مصنوعی برای رایانه های شخصی را به همراه دارد.

تراشه نشان داده شده توسط اینتل بسیار شبیه به بسته حافظه Meteor Lake است که سال گذشته شاهد آن بودیم با دو ماژول DRAM در کنار قالب اصلی تراشه که از چندین کاشی به شکل چیپلت تشکیل شده است. قبلا گفته شده بود که پردازنده های Lunar Lake افزایش عملکرد/وات بسیار زیادی را ارائه می‌کنند و عمدتاً در اواخر سال 2024 نوت‌بوک‌های باریک و سبک را هدف قرار خواهند داد.

سری پردازنده های Intel Mobility:

عرفان شرافت وزیری
ارسال دیدگاه