پردازنده های AMD Ryzen 8000 Granite Ridge تا 16 هسته Zen 5 و لیتوگرافی 3 نانومتر

پردازنده های AMD Ryzen 8000 Granite Ridge تا 16 هسته Zen 5 و لیتوگرافی 3 نانومتر

کمپانی AMD در حال آماده سازی سری پردازنده های دسکتاپ Ryzen 8000 “Granite Ridge” خود برای سال 2024 است که معماری کاملاً جدید Zen 5 را ارائه می دهد و تا 16 هسته Zen 5 و لیتوگرافی 3 نانومتر همراه خواهند بود.

بر اساس آخرین اطلاعات Moore’s Law is Dead، به نظر می رسد که AMD قصد دارد همان مقدار هسته و TDP سری 7000 را بر روی پردازنده های دسکتاپ نسل بعدی خود ارائه دهد همچنین پردازنده‌های Ryzen 8000 نیز از یک پلتفرم سوکت مثل سری 7000 پشتیبانی میکنند.


خانواده پردازنده های دسکتاپ AMD Ryzen 8000 “Granite Ridge” برخلاف سری های قبلی خیلی زودتر ظاهر می شوند. انتظار می رود که عرضه واقعی این تراشه ها برای نیمه اول سال 2024 برنامه ریزی شود که کمی خوش بینانه به نظر می رسد زیرا کمتر از یک سال از عرضه Zen 4 می گذرد و AMD عمدتاً یک چرخه 2 ساله بین عرضه ی نسل جدید پردازنده های خود را انجام می دهد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که تراشه 3 نانومتری TSMC عملکرد خوبی دارد، اگرچه نمی‌توان تأیید کرد که Granite Ridge تراشه ی 4 نانومتری را حفظ کند یا با 3 نانومتری همراه شود. گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند که بازیگران بزرگ فناوری ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ یا حتی ۲۰۲۵ روی ۳ نانومتر متمرکز بمانند.

با این اوصاف، پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 8000 “Granite Ridge” دارای هسته‌های Zen 5 هستند که با کد “نیروانا” شناخته می‌شوند. انتظار می‌رود که این پردازنده‌ها همچون نسل فعلی دارای تعداد هسته‌های مشابه  باشند و از 6 هسته، 8 هسته، 12 هسته و تا 16 هسته بهره ببرند. میزان مصرف نیز از 65 تا 170 وات متغیر هستند که مشابه پردازنده های دسکتاپ Ryzen 7000 موجود است. همچنین انتظار می‌رود که این پردازنده‌ها دارای طراحی حافظه کش جدید و بهبود یافته باشند.

کمپانی AMD تاکنون تایید کرده است که معماری جدید Zen 5 در سال 2024 راه اندازی می شود اما اطلاعات بیشتری به صورت رسمی در این مورد منتشر نکرده است. پردازنده های Zen 5 در سه حالت (Zen 5 / Zen 5 V-Cache / Zen 5C) عرضه می شوند و خود تراشه از ابتدا با یک ریزمعماری کاملاً جدید که بر ارائه عملکرد و کارایی بهبود یافته به همراه هوش مصنوعی یکپارچه و بهینه سازی یادگیری ماشین تمرکز دارد.

در حالی که برآوردهای عملکرد، فرکانس و توان توسط جیم کلر برای معماری هسته پردازنده Zen 5 AMD به اشتراک گذاشته شده است، طراحی خود هنوز در حال حاضر یک راز است.

 

عرفان شرافت وزیری
ارسال دیدگاه