اپل بالاخره با M5 Pro و M5 Max خود به طراحی چیپلت روی میآورد؛ حالا سوال این است که آیا کوالکام نیز مسیر مشابهی را در پیش خواهد گرفت؟

اگر عرضه چیپستهایی مانند اسنپدراگون X2 Elite Extreme به یک رویه عادی تبدیل شود، کوالکام در نهایت مجبور خواهد شد به طراحی چیپلت روی بیاورد.
با افزایش پیچیدگیها و اندازه فیزیکی تراشهها، شرکتهایی مانند اپل برای تطبیق مناسب با این تغییرات، به طراحیهای چیپلت روی آوردهاند. AMD چندین نسل است که از این معماری استفاده میکند و سری Panther Lake اینتل نیز به دستاورد مشابهی دست یافته است. در Snapdragon X2 Elite Extreme و Snapdragon X2 Elite کوالکام ، هیچکدام از این موارد را نمیبینیم و احتمالاً چند دلیل برای آن وجود دارد.
اول از همه، این شرکت تازه وارد دومین نسل از تراشههای SoC مبتنی بر ARM برای لپتاپها شده است، در حالی که چیدن فیزیکی تراشهها روی یک تراشه واحد، علاوه بر دانش مهندسی پیچیده، به تحقیق و توسعه زیادی نیاز دارد. بر اساس بحثی که در ردیت در حال انجام است، کلی آزمون و خطا هم در این کار دخیل خواهد بود، به این معنی که ممکن است سالها طول بکشد تا کوالکام یک محصول اسنپدراگون با طراحی چیپلت داشته باشد.
از طرف دیگر، همانطور که در بالا ذکر شد، با افزایش اندازه فیزیکی تراشهها، اگر کوالکام قصد رونمایی از اسنپدراگون X3 Elite Extreme را دارد، باید به سرعت اقدام کند، در غیر این صورت برای یک نسل کامل از رقبا عقب خواهد ماند.

کوالکام ممکن است به دلیل نیاز به توان اضافی، از طراحی چیپلت اجتناب کند.
برای یادآوری به خوانندگان، اسنپدراگون X2 Elite Extreme میتواند در حالت بدون محدودیت بیش از ۱۰۰ وات کار کند و وقتی چندین چیپلت با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، به انرژی بیشتری نیاز دارد. این امکان وجود دارد که کوالکام از این طراحی اجتناب کند زیرا میخواهد راندمان و حرارت را در اولویت قرار دهد، زیرا رفتن به سمت معماری چیپلت به این معنی است که شرکای این شرکت نیز باید راهحلهای خنککننده را دوباره مهندسی کنند و نوتبوکها را حجیمتر و سنگینتر کنند.
با این حال، اگر نگرانیهایی در مورد دمای بالا با طراحی چیپلت وجود دارد، چرا اپل آن را در M5 Pro و M5 Max به کار گرفته است؟ این شرکت در مقایسه با کوالکام در شرایط کاملاً متفاوتی قرار دارد، چرا که تسلط آن بر بهبودهای معماری و بهرهوری، منجر به توسعه SoCهای قدرتمندی شده است که کمترین مصرف انرژی را دارند و در نتیجه عمر باتری رکوردشکنی در مکها ایجاد میکنند.
اگر M5 Pro و M5 Max این غول فناوری مبتنی بر طراحی چیپلت باشند، به این معنی است که این شرکت از قبل به جنبه حرارتی پرداخته است. شواهد این دستاورد را میتوان با A19 Pro برجسته کرد، زیرا هستههای کممصرف آن نه تنها تا 29 درصد افزایش عملکرد را ارائه میدهند، بلکه SoC این شاهکار را بدون مصرف برق به دست میآورد .
بنچمارکهای اخیر نشان میدهند که کوالکام با محدودیتهایی در اسنپدراگون X2 Elite مواجه است و همین امر طراحی چیپلت را بسیار مناسب میکند.
نگاهی اولیه به اسنپدراگون X2 Elite نشان داد که این چیپست در بخش پردازش ، عملکرد فوقالعادهای ارائه میدهد و در اکثر بنچمارکها، M5 رقبا را شکست میدهد . با این حال، در بخش گیمینگ، اینجاست که شکافهایی ظاهر میشود. مطمئناً، اسنپدراگون X2 Elite کیلومترها از اسنپدراگون X Elite جلوتر است ، اما M5 در سطح دیگری قرار دارد، که نشان میدهد iGPU به دلیل رویکرد طراحی فعلی کوالکام، یک عامل محدودکننده اصلی است.









برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.